آدم إبن فرح الهادي يقفل الترند الهندي سان سانا

وفاة والدة قيس الشيخ نجيب والنجوم يعزونه

خلاف كاريس بشار وسلاف فواخرجي إلى الواجهة بسبب إمارات رزق

بعد حادثة أم فهد هل الخطر يلاحق البلوغرز والإنفلونسرز في العراق؟

تفاصيل حفل زفاف تيما الشوملي مخرجة مسلسل مدرسة الروابي

ماذا فعل الأمهات الجدد لحضور حفل Meta؟

و أخيراً روان بن حسين تكشف سر نحافتها الزائدة

النجوم إلى جانب قيس الشيخ نجيب في وداع والدته الأخير

تعليق ديما بياعة على جزء 3 من الفصول الأربعة "نصف الأكلة غير موجودة"

صور النجوم من جنازة الراحل عصام الشماع

حمو بيكا: أنا عمرو دياب الغلابة.. وحسن شاكوش تلميذي.. وعمر كمال مبيعرفش يغني 

ET بالعربي | 04 أبريل 2023
حمو بيكا

حمو بيكا

يرى حمو بيكا، أنه حقق نجاحاً كبيراً في عالم المهرجانات الشعبية، واصفاً نفسه بأنه "عمرو دياب الغلابة"، أسوة بالنجاح الذي حققه الهضبة طوال مسيرته الفنية التي امتدت لعقود. 

وأكد حمو بيكا، خلال حواره مع بسمة وهبة في برنامج "شيخ الحارة"، أنه ساعد حسن شاكوش في بداية وجوده بعالم المهرجانات، "علمته يقف أدام الميكروفون ويغني إزاي، وهو اللي جه يقولي عايز أغني معاك ومكنتش أعرفه، وهو مكنش عنده استوديو أصلاً".

وأشار إلى أن حسن شاكوش، قد يطلق حملات إعلانية عبر "السوشيال ميديا" في بداياته، لحصد المزيد من المشاهدات، قائلاً: "أول أغنية عملتها له، جابت 15 مليون مشاهدة.. وأنا اللي طلعته للنور.. ولما اتشهر والغرور خده مني، بقى يعمل أغاني لوحده.. بس أنا المدرسة اللي طلعت حسن شاكوش".

وأضاف حمو بيكا: "حسن شاكوش بيحب السهر مش بيحب الشغل.. أنا بشتغل مش بسهر وهو مش مركز في شغله.. أنا العالم كله يعرفني ولكن هو لأ.. وساب مراته وراح يسهر ومراته بتنصحه بتقوله انزل اشتغل.. ومديرين أعماله بيسوحوه".

كما اعتبر أن عمر كمال، لا يجيد الغناء، وهو أكثر نجومية وجماهيرية منه، قائلاً: "ورب اللي خلقني عمر كمال مابيعرفش يغني.. يعني إيه صوته حلو؟!.. هي مش بالصوت.. وأنا صوتي على قدي بس ليا جمهور كتير والناس كلها بتحبني".

وتابع حمو بيكا، "أنا مابعرفش أقرأ ولا أكتب بس أنا أسرع من عمر كمال وحسن شاكوش في إني أغني، ولما بييجوا يقفوا على المايك ويغنوا معايا بيبقى الأداء بتاعي أحسن وأسرع".

حمو بيكا يكشف مساعدته لعمر كمال

وأضاف "أنا اللي اكتشفت عمر كمال، بعد ماكان بياخد 400 جنيه في الأوردر.. وكل اللي ساعدتهم ووقفت جنبهم  باعوني عشان أنا أهبل وحظي وحش وأستاهل، وكانوا بياخدوا 400 جنيه دلوقتي بياخدوا 40 و50 ألف بسببي