جمال سنان يحسم جدل موضوع دانيلا رحمة

تفاعل مع صورة الأميرة رجوة الحسين بمناسبة عيد ميلادها الـ 30

محامي إليسا يكشف لـET بالعربي تطورات قضيتها ضد شركة وتري

محامية حليمة بولند تشرح ما حصل مع موكلتها في قضية "فسق وفجور"

مها الصغير ترد على إنفصالها عن أحمد السقا

الجمهور مشغول بطلاق أحمد السقا ومها الصغير..ومدير أعمال السقا يوضح لـ ET بالعربي

ياسمين عبد العزيز تُفسد مسابقة إسعاد يونس: أنا رخمة أوي

محامي الطرف الآخر في قضية "الفسق والفجور" يقدم دلائل ضد حليمة بولند

وتري ترد على إليسا "لا حدود لإفتراءها وكيديتها"

فيفي عبده لـ أنغام خلال غنائها "اتجاه واحد": " كلهم كدابين"

مصطفى قمر و بشرى و تيام يردون على انتقادات طارق الشناوي

ET بالعربي | 12 سبتمبر 2023
مصطفى قمر- طارق الشناوي- صورة من السوشيال ميديا

مصطفى قمر- طارق الشناوي- صورة من السوشيال ميديا

بعد الانتقادات التي وجهها طارق الشناوي لفيلم "أولاد حريم كريم" بلقائه مع ET بالعربي، والتي أثارت جدل كبير طوال الأسبوع الماضي ، خاصة بعدما رد عليه نجم الفيلم مصطفى قمر ببوست على إنستغرام قال فيه: "عموماً ياللي اسمك طارق انت كاتب كلام اهبل، يدل للمرة المليون انك ماشفتش الفيلم".. ومن مبدأ حق الرد.. ET بالعربي قابل نجوم الفيلم لمعرفة وجهة نظرهم من هذه التصريحات .

فيلمان خسرا الرهان برأي طارق الشناوي

مصطفى قمر و طارق الشناوي بسبب فيلم اولاد حريم كريم

مصطفى قمر رد عبر ETبالعربي قائلًا : هو ينقد براحته لكن يقول بقى يتكلم عني كمطرب وسط النقد بتاعه.. يقول مصطفى قمر مطرب فاشل الزاي يعني الزاي؟ ما تستقيم بقى بعد 35 سنة نجاح وأغاني 22 ألبوم و12 فيلم.. حفلات جوا مصر وبرا مصر.. يعني الزاي النهاردة تسمح لنفسك تقول كلمة زي دي.. وبعدين هو بكلمني وكأن انا عجوز يعني انا اصغر واحد بجيلي هههه.. وبعدين بقول عليا قديم طب انا اللي قديم، طب نحط صورتنا نحنا التنين جنب بعض.. بالذمة مين اللي قديم فينا في كل تفاصيل الحياة مين اللي قديم بصراحة حاجة تضحك..

وتابع: هو يقدر يقول اللي هو عايزه بس ما يغلطش وهيبان على فكرة هيبان إن كان هو مستقصد العمل او مش مستقصد العمل هو بيتكلم من وحي شاف الفيلم ولا ما شاف الفيلم، هو ما شاف الفيلم بينقد وما شاف الفيلم حاجة غريبة أول مرة أشوفها بحياتي.. وبعدين بقول حاجة غريبة بقول الفيلم لا يمت للسينما يا نهار أسود ما فيهوش سينما؟! أوما الأستاذ علي إدريس بيعمل إيه ببيع كفته؟

موقف شخصي بين مصطفى قمر و طارق الشناوي

وبحسب ما كشفه مصطفى قمر فإن انتقادات طارق الشناوي، سببها موقف شخصي قديم قائلًا : هو من أيام فيلم الحب الأول وهو بينتقدني نحنا كنا تقابلنا بوقف ما ومش عارف إيه وشكله كده إيه؟ تقمص مني.. من ساعتها بقى فضل طول الوقت يطلع يتكلم عن مصطفى قمر.. وبعدين هو ما ينفعش يقيمني كمطرب لأن هو ما درس مزيكا انا دارس مزيكا في الكونسرفتوار مثلاً، دارس كلاسيك جيتار ودارس صولفيج وراجل بلحن وموسيقي وبلعب جيتار.

نجوم فيلم أولاد حريم كريم يردون على انتقادات طارق الشناوي

 

هذا الخلاف قسم الآراء بين مؤيد لمصطفى.. وعلق مصطفى هنا: المنطق اللي موجود عند الناس اللي حوليه.. اللي هما الشوي اللي حوليه إن الأستاذ المش عارف إيه ما حدش يتكلم، لأ لأ لو ماحدش يتكلم، ما حدش يتكلم على مصطفى قمر.. كل اللي طلع وما فهمش الموضوع وما قرأه وطلب مني اعتذر له لأ هما كلهم مدينين لي بالاعتذار طارق الشناوي مدين ليا بالاعتذار وناس تانية.. طلعت على التلفزيونات مش عايز أقول أسمائها لأن إن انا الحاجات دي انا رح امشي في إجراءات قانونية فيها لوحدها خلاص انا مش رح أشغل بالي.

مصطفى قمر اولاد حريم كريم

أما تيّام ابن مصطفى قمر و هو من النجوم الشباب بالفيلم، فرفض إنه يرد على كلام طارق.

لكن بشرى و هي شريكة في إنتاج العمل أيضا ، فكانت من اول المدافعين عن مصطفى. وقالت: انا مش رح اختزل نجاح فيلم ورأي جمهور تقال في إيراد وتقال في الشباك.. في رأي واحد واحد فقط سلبي عن الفيلم وهو يا ريته عن الفيلم هو رأي واحد سلبي عن نجم الفيلم كمطرب مش كممثل كمان ف انا ما اعرفش إيه علاقة هذا الرأي وارتباطه بفيلم أولاد حريم كريم فده كان رأي.. انا له مني كل الاحترام هو في الأخر أستاذ خبير في مجاله زميل لكن ربما يجانبه الصواب في بعض الأحيان، انا برأيي الطرفين جانبهم الصواب لكن الطرف الأولاني هو اللي ابتدا وهو الليلم يكن موضوعي في الهجوم.

وتابعت : ولا أتكلم ولا ارفع سماعة تليفون حتى عشان إيه يعني؟ هي أول مرة!؟ ههه انا مستغربة الناس اللي مستغربة إن هذا الناقد بقول كلام صعب، ما هو طول عمره كده وطول عمره نقده كده، نحنا متعودين عليه حتى زميل عزيز نحنا واخدين عليه ف انا عمري بتوقع منه حاجة إيجابية أصلاً.