الأردن تستقبل فيلم الهيبة بحفاوة

لماذا اعتذر طوني عيسى عن الجزء الثاني من صالون زهرة ؟

حمود الفايز يودع أخبار mbc

وفاة حماة إسعاد يونس و شريهان والدة علاء الخواجة

صور كلوي كارداشيان وميشيل موروني تشعل مواقع التواصل

منى واصف تحبس دموعها في وداع الهيبة وتيم حسن

تقارير: سبب رفض هاري تناول العشاء مع عائلته يوم وفاة الملكة

أبطال مسلسل ستيليتو بالنسختين التركية والعربية

نادية الجندي في كلام الناس: إيقاف عرض فيلم خمسة باب مع عادل امام كان "بفعل فاعل"

من هي زوجة خالد زكي التي بكاها بحرقه؟

حسين أبو حجاج يعتزل الفن ويستثني "الكبير أوي"

ET بالعربي | 12 مايو 2022
حسين أبو حجاج في برنامج "مصر جديدة"

حسين أبو حجاج في برنامج "مصر جديدة"

أعلن حسين أبو حجاج اعتزاله التمثيل وذلك خلال حلوله ضيفاً على برنامج "مصر جديدة" مستثنياً من قراره التعاون مع أحمد مكي.

وفي التفاصيل، تحدث حسين أبو حجاج عن مشاركته في مسلسل "الكبير أوي"، وقال: "أنا ليّ حظ اني اشتغلت مع أحمد مكي السنة دي، وجالي شغل على فكرة وأنا شغّال معاه، رفضت الشغل مع أكرم حسني وأنا بشتغل معاه.. الي هم بيعملوه معايا أنا مش متأكد ان حد غيرهم يعملوا معايا".

وتابع "قلتلهم أنا عندي ظروف وما قدرش أشتغل، فقالولي شغّال في الكبير. قلتلهم آه الكبير ده استثنى".

وأعلن اعتزاله التمثيل، لكنه أكد أنه مستعد للمشاركة مجدداً في "الكبير أوي"، وأضاف "في الكبير أحمد مكي لو عايزني أنا تحت أمره، أنا بستثني الكبير، هو قالي أنا ما بقدرش أشتغل من غيرك، هو قالها بكل بساطة".

وتحدث عن أن فريق العمل الذي يعمل مع بعضه البعض منذ ست سنوات، يشعر بأنه بين أفراد عائلته، وأكد أن أحمد مكي لا يعيش دور النجم، ووصفه بالإنسان الخلوق قائلاً "الرجل ده ما شاء الله عليه أخلاق وثقافة وعلم وكل حاجة في حلوة"، وأكد أنه اتخذ قرار الاعتزال وبأنه سيعمل فقط مع أحمد مكي.

وعلى هامش عمله كممثل، افتتح حسين أبو حجاج ورشة لتصليح إطارات السيارات، وقال "الورشة بالنسبة لي فيها ناس بتاكل عيش، تخايلي ان أنا قفلتها ما في ناس بتاكل عيش معايا"، وأضاف متوجهاً برسالة لفناني مصر قائلاً "لو انت فنان وايدك طايلة السماء وما عندكش مشروع يسندك ولا ليه لزوم الفن".

وكشف عن سر خلافه مع محمد هنيدي، وقال: "بعد 3 أو 4 سنين من فيلم "صعيدي في الجامعة الأمريكية" كان محمد هنيدي بيعمل مسرحية.. رحت كان هو وأحمد السقا، وبسلم عليه قلتله انت نسيتني وبتاع وكلام من ده، قالي "شوف يا "لؤي" (هي الشخصية التي قدمها في فيلم صعيدي في الجامعة الأمريكية)، قالي لو الناس نسيت لؤي ينفع نشتغل مع بعض تاني، فأنا لقيت المنطق بتاعه غريب يعني، الناس لما تلاقي واحد الناس ركزت عليه وحبته، الناس بتجيبه"، وأكد انه تضايق من محمد هنيدي بسبب جوابه الغير منطقي.