ET بالعربي يصدر نتائج الإستفتاء الخاص بموسم رمضان 2024

 نادين نجيم تدفع ضريبة الحب

مدير أعمال شيرين سيف النصر يكشف عن لحظاتها الأخيرة

النجوم في عزاء الراحلة شيرين سيف النصر

إليسا تخطف قلب الفانز برقصها وتفاعلها على المسرح

ناصيف زيتون يصف ابنة رحمة رياض بـ القمر

نادين نجيم وسلافة معمار تحتفلان بـ نجاح "سكر وسما"

رسائل حب ودعم بعد العاصفة القوية التي ضربت الإمارات

خيارات ليالي دهراب القانونية في قضية مسرحية صنع في الكويت

الأمير ويليام يواجه ضغوطات هائلة وسط مرض زوجته ووالده

تميم يونس يحذف سالمونيلا عن اليوتيوب بسبب موضوع التحرش

ET بالعربي | 07 يوليو 2020
تميم يونس يحذف سالمونيلا على اليوتيوب بسبب موضوع التحرش

تميم يونس يحذف سالمونيلا على اليوتيوب بسبب موضوع التحرش

أنا شفتك مرة ف حته في يوم وطلبتي لاتيه
ف هروحلك نفس الحتة لحد ما اقابلك فيه
ومش همشي أنا قبل ما آخد رقمك فا ماتكسفنيش
وإن قولتلي لا يلعن ابو شكلك بكره يقابلك حد يقولك
لا تلق طعامتك تيجي ف كرامتك تبقى
ويجيلك سالمونيلا
وتصحي فشله وتجري ورايا ماتلحقنيش

عشان تبقي تقولي لا...

هذا هو مقطع من أغنية سالمونيلا التي تداولتها السوشيال ميديا بشكل كبير قبل أشهر، لتعود إلى الواجهة من جديد لكن هذه المرة بعد حملة كبيرة طالبت بحذف الأغنية بإعتبارها تدعو إلى التحرش بالنساء.

صاحب الأغنية تميم يونس شارك بفيديو وضح فيه وجهة نظره حول الموضوع: "محتاجين نتكلم للفانز والأعداء وللناس اللي في النص مش فاهمين حاجة زيي شخصيا". فنفى تميم من أن يعتبر نفسه مغنيا او كوميديا بل مجرد شاب أراد تقديم عمل جديد بقالب كوميدي  " أنا مش مغني ولا بعمل كوميدي من سنين كتيرة جدا... اللي خلاني اعمل حاجة زي سالمونيلا أنو أطلع حاجة ماحدش اتكلم فيها كده بشكل كوميدي لأنو أنا مش مغني".

وكشف أيضاً أن رغبته منذ البداية كانت في إثارة الرأي العام حول الأغنية ولكن في نفس الوقت عبر نقل الواقع كما هو " انا من جوايا كنت قاصد انو يحصل حوار والناس تتكلم ويحصل رأي عام وكلو...بس في الأول والآخر انا كنت عاوز أطلع الحقيقة، لانو أكثر حاجة كانت تعصبني انو المطرب يطلع يقول الحصان و حنعيش في تبات ونبات وكنت بحس العلاقات بيحصل فيها غير كده" مضيفا أن ردة فعله في الأغنية هو ماحدث معه في الواقع "وانا شخصيا كنت بعمل كده لما بترفض، فدي هي الحقيقة... هو ده اللي بيحصل، أنا جبت اللي بيحصل حطيتو هنا".

و حول موضوع الهجوم على الأغنية بالرغم من مرور عدة أشهر عليها فقال " مقتنع جدا باللي أنا عملتو... وشايف أنو أغلبية الناس فاهماها، ومافيش حد خد البتاع دي (الأغنية) انو انا بحرض وبتاع... أنا مقتنع أنو في ناس بتتربصلي..وفي ناس مش عاجبها النجاح الي عملتو الأغنية"

في نهاية الفيديو تطرق إلى قراره بحذف الأغنية نهائيا من على قناته الرسمية باليوتيوب فقال "على بال ماتشوفو الفيديو ده اكون شلت سالمونيلا وانا بعتذر للجمهور اللي كان حاببها وبعتذر لو اي احد حصلو مشلكة بسبب الموضوع ده... طالما اللي انا بعمله ده يقلل من أذية حد ، فيبقى دي المساهمة بتاعتي... ولو ده حيبين انو الستات تقدر تغير حاجة وتشيل اللي مش عاجبها ..الستات شالت سالمونيلا يا جماعة مبروك عليكم".