تفاعل مع صورة الأميرة رجوة الحسين بمناسبة عيد ميلادها الـ 30

جمال سنان يحسم جدل موضوع دانيلا رحمة

مها الصغير ترد على إنفصالها عن أحمد السقا

محامي إليسا يكشف لـET بالعربي تطورات قضيتها ضد شركة وتري

محامية حليمة بولند تشرح ما حصل مع موكلتها في قضية "فسق وفجور"

الجمهور مشغول بطلاق أحمد السقا ومها الصغير..ومدير أعمال السقا يوضح لـ ET بالعربي

ياسمين عبد العزيز تُفسد مسابقة إسعاد يونس: أنا رخمة أوي

محامي الطرف الآخر في قضية "الفسق والفجور" يقدم دلائل ضد حليمة بولند

مجلة "رولينغ ستون الأمريكية" تعلن عن قائمة أفضل 50 أغنية عربية بالقرن الحادي والعشرين

هيفاء حسين تعلق على كلام زوجها حول إشاعة مرضها

أول كلمات رضوى الشربيني بعد وفاة والدتها: "الإختبار صعب والحياة إمتحان"

ET بالعربي | 02 أبريل 2021
رضوى الشربيني مع والدتها الراحلة-صورة من انستغرام

رضوى الشربيني مع والدتها الراحلة-صورة من انستغرام

أول كلمات رضوى الشربيني بعد وفاة والدتها كانت مؤثرة والحزن كان واضح على رضوى التي بدت قوية أمام جمهورها، مؤكدة أن الحياة امتحان ولابدّ من تجاوزه بالصبر وبالصلاة ومع الوقت.

رضوى الشربيني خلال برنامجها "هي وبس" على cbc sofra قالت "في آية أنا بصدق فيها قوي هذه الآية تقول (لا يكلف الله نفسًا إلا وسعها)، ربنا سبحانه وتعالى مش حيشايل كتف حاجة إلا لو كان قدها".

وتابعت رضوى الشربيني "كان عندي كابوس لمدة 50 يوم مش عايزة أتكلم عن تفاصيلو دي لوقتي أقدر أتكلم عليها عندما أقدر حتكلم عنها، و عندما أتمكن لازم نطلع لأنو أولا عندنا رسالة وهذه الرسالة يجب أن نكملها".

وأضافت رضوى الشربيني "يجب أن اطلع لانو أنا نفس الست يلي كانت تقولهم من 5 سنين إن مع العسر يسر، ومهما حصل ومهما الواحد مرّ بحاجات مش كويسة ربنا موجود، الاختبار صعب والحياة اختبارات، والحياة امتحان كل واحد فينا عنده امتحان شكل وكل واحد فينا بيمتحن قدر استطاعته".

كما قالت رضوى الشربيني "أنا هي الست يلي كنت أقولك إنو رح تعدي وأنا متأكدة انو رح تعدي بالوقت والصبر والدعاء والصلاة، وأنا طالعة النهاردة رغم كان عندي الاختيار انو ما طلعش وأن استنى لبعد رمضان، لكن صممت أنا اطلع".

وتابعت "ربنا في كتابه الكريم قال إن مع العسر يسر وقالها مرتين علشان يأكدها وجزء من يسري الكبير كنتوا انتوا والدعوات الكتير يلي تلقيتها لوالدتي، وناس كتير وقفوا جنبي أهلي وصحابي كل الناس بـ cbc أشخاص ربنا سخرهم علشان يكونوا جزء من اليسر، إحنا بشر كل واحد تحصلوا حاجات لازم يصبر عليها ويصبر عليها حتى لو العقل مش مستوعبها أو القلب مش مستحملها ولكن ربنا قال (وبشر الصابرين فنحن نقول الحمدالله).

رضوى الشربيني مع والدتها

وعبرت رضوى الشربيني عن اشتياقها لجمهورها وقالت "وحشتوني جدا وأنا متشكرة جدا علشان في في الأزمة دي ما حستش يلي عملتو بالـ 5 سنين راح، أنا بشكركم جدا وبشكر دعواتكم وكل الناس الذين دعوا لي ولوالدتي الله يرحمها، وبشكر زميلاتي وزملائي وبشكر النجوم والادارة وبشكر شخص معين يراني الآن وقف جنبي أنا بشكره".