وفاة الإنفلوينسر فرح القاضي بأزمة قلبية في إيطاليا

حقيقة زواج بطلي الطائر الرفراف وقضاء شهر العسل في إسبانيا

مسلسل لعبة حب يفتح أمام نور علي باب النجومية

شيرين عبد الوهاب تلغي حفلها في دبي بسبب رحلة استشفائية

بسمة بوسيل تطرح أغنيتها الثانية "قال في حقي"

محمد رمضان يغيب عن موسم رمضان 2025

عمرو دياب و نانسي عجرم يجتمعان في فيلم سينما إستعراضى غنائي

دوا ليبا مستعدة للمخاطرة برد فعل عنيف بعد انتقادها الحرب على غزة

جويل ماردينيان و بسام فتوح بتعاون جديد في الصحراء

مهرجان خاص بالرياض من أجل أولاد رزق

تصريح لـ شيماء سيف عن المايوه يثير الجدل

ET بالعربي | 01 سبتمبر 2023
شيماء سيف - إنستغرام

شيماء سيف - إنستغرام

" طول عمرنا بنطلع على البحر ونشوف أشكال وألوان مايوهات.. لكن السنة دي العري فاق الوصف..المايوه بقي يتلبس في كل مكان مش على البحر بس.. انتقادات من شيماء سيف للمايوه أو (توب المايوه) كما أسمته الذي أصبح اللباس الرسمي للبنات وفوقه كاش مايوه يبين أكثر ما بيستر".

شيماء سيف

تابعت شيماء في منشورها على انستقرام "هي البنات دي ما لهاش أب أو زوج أو أخ قلبهم يأكلهم عليهم والدم يجري في عروقهم؟.. فين نخوة الرجالة.. فين حياء البنات.. والمصيبة أن كل الأعمار وكل الأحجام مش بتفرق.. الموضوع زاد أوي تحت مظلة أنه بلاش خجل الجسم وكلام فاضي، فين الحياء؟".


العري مظهر من مظاهر التخلف الفكري

أضافت "الجسم المفروض نحافظ عليه مش نمتع غيرنا بيه.. الغلط غلط ولو كل الناس عملوه.. الغلط القطيع بدون وعي.. فين الحياء والعفة والخجل والخصوصية؟.. بالنسبة للي عنده أولاد صغیرین وبيسألوا هي ليه البنت دى لابسة كده يا ماما؟ كل شيء بقي مباح كدة للناس كلها؟ ربنا يستر علينا جميعا ويهدي البنات والأولاد ويشوفوا الغلط غلط".

"غلط ولو أصبح عادة الكل.. هفضل أقول ده غلط حتى لوكنت لوحدي اللي بقوله.. العري مظهر من مظاهر التخلف الفكري واللي فاكر أنه تحضر ماشي وراء.. مهما کتر ربنا أرنا الحق حقا وأرزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وجنبنا اتباعه".