وفاة صلاح السعدني عن عمر ناهز الـ 80

حضور فني كبير لنجوم مصر في جنازة صلاح السعدني

باسم سمرة يعتذر لـ نيللي كريم على الهواء ونيللي تعلق

نجوم الوطن العربي ينعون صلاح السعدني بكلمات مؤثرة

تفاعل كبير مع دموع أحمد السعدني في جنازة والده.. ورسائل من النجوم

نادين نجيم وسلافة معمار تحتفلان بـ نجاح "سكر وسما"

نجوم عرب عاشوا تجارب قاسية بسبب حضانة الأبناء

رسائل حب ودعم بعد العاصفة القوية التي ضربت الإمارات

من يحارب ليالي دهراب؟

تفاعل النجوم مع نتائج إستفتاء ET بالعربي الخاص برمضان 2024

"رابطة الآباء المتضررين" تهاجم "فاتن أمل حربي"

ET بالعربي | 08 أبريل 2022
نيللي كريم بدور "فاتن أمل حربي"

نيللي كريم بدور "فاتن أمل حربي"

بعدما تصدر مسلسل "فاتن أمل حربي" اهتمام المشاهدين والمجلس القومي للمرأة في مصر ودفع دار الإفتاء المصرية للتوضيح حول قضايا تتعلق بالمرأة المطلقة والحضانة، ها هو العمل مرة جديدة يثير الجدل وهذه المرة يتعرض لانتقادات من رابطة الآباء المتضررين من قانون الأحوال الشخصية.

ففي رد على تعليق شاركته نيللي كريم على حسابها على تويتر، جاء فيه "ما فيش ست وحشة.. في ست مطحونة من الحياة والهم"، علق المتحدث بإسم رابطة الآباء المتضررين من قانون الأحوال الشخصية أحمد عز، في حديث لـ"مصراوي"، قائلاً "ربنا خلق كل إنسان، وكل إنسان ليه حسناته وعيوبه، وفي ستات النهاردة بتتمسك متهمة بالسرقة، وفي ستات بتعذب ولادها عادي، ومالهاش حجة".

وتابع "فكرة أن الست مُعنفة ومظلومة من القانون طول الوقت، وأنها بتسأل شيخ أزهري إن ربنا مقالش إن الحضانة تسقط عن الأطفال بزواجها، لإن ربنا رحيم بالستات، غير مقبولة، لأن ربنا برضه رحيم بالأب والأطفال، وأكيد أدرى بعباده".

وأضاف "في بيوت كتير جداً بتتخرب بسبب الست مش بسبب الراجل، لأن الست قررت أنها عايزة تطلق، فالفكرة نفسها مغلوطة، فكرة أن مفيش ست وحشة، فكرة في حد ذاتها مغلوطة.. في ستات كتير وحشة، في ستات كتير بتعمل قضايا ملفقة للرجالة.. فكرة إننا نطلع ناس في مسلسل مش عارفة ترد أو سُذج، لازم نفصل كتاب ربنا عن سنة النبي عشان الأفكار الجديدة ده كله مرفوض".

أحمد عز
أحمد عز المتحدث بإسم رابطة الآباء المتضررين من قانون الأحوال الشخصية

وتابع: "طول ما الإعلام ماشي في اتجاه واحد، يبقى إحنا غلط.. نيللي كريم بتستخدم السوشيال ميديا عشان تعلي مشاهدات المسلسل بتاعها، هي وزملاءها بغض النظر عن ما يتركه هذا العمل في المجتمع من فساد".