بيرين سات من آخر مشهد في حلقة الختام من العشق الممنوع

مشهد وفاة بيرين سات في مسلسل "العشق الممنوع" يتصدّر الترند

ليونيل ميسي مع أصدقائه - صورة من انستقرام sofibalbi

كيف احتفل ليونيل ميسي بعيد ميلاده الـ 35 ؟

سعد لمجرد في مصر  ويحيي حفل زفاف كبير

سعد لمجرد في مصر ويحيي حفل زفاف كبير

إيبرو شاهين وسيدي عثمان - صورة من انستقرام

إيبرو شاهين بطلة زهرة الثالثوث عن زفافها "زفافنا سيكون في تركيا"

مواهب عربية تصل للعالمية

مواهب عربية تصل للعالمية

نجيب ساويرس وعمرو دياب- الصورة من السوشيال ميديا

نجيب ساويرس يحيي حفله الأول وعمرو دياب أبرز الحاضرين

كاميل فاسكيز - صورة من السوشيال ميديا

كاميل فاسكيز تتحدث عن تعامل حبيبها مع شائعات ارتباطها بجوني ديب

ديبيكا بادوكون وياسمين صبري ورامي مالك وأنابيل واليس- انستغرام @yasmine_sabri

ديبيكا بادوكون برفقة ياسمين صبري ورامي مالك في مدريد

تروي سيفيان وليلي ديب روز - صورة من انستقرام

ليلي روز ابنة جوني ديب تكشف عن ملك قلبها

خلاف سلاف فواخرجي وكاريس بشار يعود للواجهة بعد 20 سنة - الصور من حساباتهم على إنستغرام

سلاف فواخرجي ترد للمرة الأخيرة على كاريس بشار

معز مسعود يدافع عن حلا شيحة.. "يا حبيبتي رحلتنا واحدة"

ET بالعربي | 15 يوليو 2021
حلا شيحة و معز مسعود

حلا شيحة و معز مسعود

مازالت ردود الفعل على الجدل الذي أثارته حلا شيحة حول كليب تامر حسني مستمرة.

فبعد تصريحات والدها، و تامر حسني، معز مسعود بدوره رد على هذا الجدل مدافعًا عن حلا، حيث شارك رسالة طويلة قال فيها:"إلى زوجتي الغالية حلا قادر افهم انزعاجك نتيجة مرور وقت كبير على تصوير الفيلم ده بسبب كورونا وان حياتك اتغيرت زي ما انتِ قولتي في البوست بكل احترام قادر كمان افهم انزعاجك من التركيز على المشاهد دي و تجميعها رغم الوعد الشفهي بتجنب ذلك من صناع العمل (الكلام ماكانش عن إلغاء الكليب ولكن إن التركيز ميكونش على مشاهد معينة زي دلوقتي)، خصوصا مع نزول الكليب في توقيت له قدسية كبيرة بالنسبة لنا.

وتابع :"ولو كنا نعرف ان الوعد مش كافي علشان يحل المشكلة دي كنا مشينا في حلول تانية.. اللي بينك وبين ربنا فيما يخص اجورك عن أعمالك السابقة مش مضطرة تقوليه لحد.. ومتشغليش بالك بأي كلام بيتقال بغير علم.. الناس مش بتاخد بالها من تفاصيل كتير أبسطها الوقت الطويل والأحداث الكبيرة اللي بتحصل في حياة اللي بيتكلموا عنهم بمنتهى الأريحية والثقة والتسرع في إصدار الأحكام". 

وأضاف:" قادر افهم قصدك لما اتكلمتي عن (نوع معيّن) من المشاهد يعني نوع معيّن من الفن و (مش تعميم على الفن كله) وعاوز أفكرك يا حبيبتي إن رحلتنا هي رحلة بحث عن الحق والخير والجمال.. رحلة اعتزاز بالثقافة والهوية.. نموذج قوي لرفض التطرف على الناحيتين.. الناحية المكسوفة من هويتها وبتقلّد الغرب من غير حكمة او علم او عزة (اللي انا سميته "الانتحار الثقافي" في كلمتي في الحوار الوطني سنة ٢٠١١) والناحية التانية المسجونة في قوالب مميتة للفكر والفنون.. كل ناحية منهم فاكرة انها معاها الحقيقة المطلقة وهيفضلوا يتخانقوا إلى يوم الدين.. لحد ما يظهر ناس عندهم الشجاعة والاعتزاز بثقافاتنا وهويتنا.. الشجعان زيك بس بيعيشوا بتلقائية واتساق مع النفس..فنوننا وثقافتنا وهويتنا يقدروا يتقابلوا.. انا بدأت أعمل ده في أعمالي الفنية وفيلمي (اشتباك) افتتح في مهرجان "كان" وفيلمي القادم رايح مهرجان "ڤينيسيا" قريب.. وهنقدر ناخد أنا وانتِ خطوات أكبر وأمثل على الطريق العظيم ده اللي هتعرف قيمته الاجيال الجاية.. وتاني بقولهالك يا حبيبتي..رحلتنا واحدة.

وكان ET بالعربي قد تواصل مع أحمد شيحة والد حلا شيحة ليعلق على الموضوع فقال أنه ضد ما كتبته ومنزعج جدا منه وأنها لم تتحدث معه بشأن ما نشرته، مشيرا أنه متفاجىء بعد الذي كتبته وأنها ليس لها حق أن تقوم بإدخال الدين في الفن وإن كانت ترى المشاهد بها أشياء خارجة كان يجب أن تعترض عليها أثناء التصوير ولكني كفنان لم أجد أن الفيلم يوجد به مشاهد خارجة وجميعها في السياق الدرامي ولم تؤذي أحد.